فارسی / English

محمد مسلمی‌زاده، مدیر منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر

محمد مسلمی‌زاده، مدیر منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر

جایگاه آموزش نیروی انسانی در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

توسعه از گذرگاه آموزش

اهمیت جذب نیروی انسانی کارآمد در تحقق اهداف سازمانی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، جذب نیروهای مستعد و شایسته، اگرچه برای موفقیت سازمان لازم است اما کافی نیست. در واقع عاملی که سبب تکمیل این موضوع می‌شود، سعی در حفظ، نگهداشت و توسعه نیروی انسانی است؛ موضوعی که از طریق آموزش پیوسته کارکنان سازمان میسر خواهد بود. شرایط متغیر و تحولاتی که در خارج از مرزهای سازمان رخ می‌دهند در کنار تغییرات درون‌سازمانی، اهمیت بحث آموزش کارکنان را دو چندان می‌کنند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز که از بزرگترین نقش‌آفرینان زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید، از جمله شرکت‌هایی است که همواره توجه ویژه‌ای به امر آموزش کارکنان خود داشته است، به طوری که حتی رسالت خود را پیش از توسعه آهن و فولاد، توسعه دانش، مهارت و نگرش می‌داند.

آموزش کارا و مستمر، یکی از عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی به عنوان محورهای حیات و رشد سازمان به شمار می‌آید. این موضوع همچنین ارتباط مستقیمی با تعهد و دلبستگی کارکنان به سازمان دارد. از این رو، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر رسالت خود را در وهله اول، موضوع توسعه سرمایه‌های انسانی به مفهوم وسعت بخشیدن به دانش، مهارت و نگرش افراد می‌داند که در واقع تداعی‌گر مفهوم شایستگی است. این شرکت به عنوان بزرگترین عرضه‌کننده آهن‌اسفنجی در کشور، با در پیش گرفتن رویکردهای تحول‌محور و به‌روز دنیا، همواره در مسیر رشد و تعالی حرکت کرده است. این شرکت به منظور دستیابی به اهداف و برنامه‌های استراتژیک خود در منطقه گل‌گهر و شهر سیرجان از توان و تخصص داخلی و نیروهای جوان (عمدتا بومی) بهره می‌گیرد. در همین راستا، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، برنامه‌های جامع خود در حوزه مدیریت منابع انسانی را با سیاست‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان سهامدار اصلی این شرکت و هولدینگ منطقه همسو کرده است. جذب و استخدام نیروی انسانی و نیز نگهداشت و توسعه دانش آن‌ها، از رسالت‌های اصلی مدیریت منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به شمار می‌آیند.

از جذب تا حفظ نیروی انسانی

تردیدی نیست که مسیر تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی از مسیر آموزش می‌گذرد. اگرچه علم تدریس‌شده در دانشگاه، پایه‌های اصلی دانش افراد را تشکیل می‌دهد، اما آموزش‌های کاربردی و حین کار، مکمل دانش تئوری محسوب می‌شوند. از این رو، موضوع آموزش نیروی انسانی از جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های کلان شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برخوردار است. با توجه به پروژه‌ها و کارخانه‌های متعددی که در منطقه گل‌گهر احداث شده، شهر سیرجان در آینده‌ای نزدیک به بزرگترین قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد. در همین راستا، یکی از بزرگترین دغدغه‌های حوزه منابع انسانی به طور خاص، کمبود نیروی انسانی متخصص در رشته‌های فنی از جمله مکانیک، برق، صنایع، متالورژی و … خواهد بود و به طور کلی می‌توان گفت که جذب نیروی انسانی به یکی از چالش‌های اصلی مدیریت منابع انسانی تبدیل خواهد شد. از این رو، لازم است که برنامه‌ریزی مناسبی در خصوص جذب نیروهای متخصص به عنوان سرمایه‌های اصلی سازمان صورت گیرد. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز با توجه به پروژه‌های بزرگی که در دست احداث دارد، برای جذب نیروی انسانی طی سه سال آینده برنامه‌ریزی جامعی کرده و جذب نیروی تحصیلکرده، بومی، متخصص و سالم را سرلوحه کار خود در حوزه منابع انسانی قرار داده است.

از طرف دیگر با توجه به بالا رفتن نرخ مهاجرت، افزایش سن نیروی کار و کمبود نیروی کار جوان در آینده، سازمان‌ها باید به حفظ و نگهداشت نیروهای خود اهتمام ورزند. بنابراین یکی دیگر از رسالت‌های مدیریت منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، برنامه‌ریزی برای نگهداشت نیروهای انسانی است. گفتنی است که یکی از اصلی‌ترین راه‌های حفظ و توسعه نیروی انسانی، توجه به بحث آموزش کارکنان است.

در همین راستا، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با اخذ استاندارد آموزش «ISO 10015:2019»، شایستگی‌های مشاغل سازمان را تدوین کرده است و برنامه‌های آموزشی خود را بر مبنای آن برنامه‌ریزی می‌کند. این شرکت همچنین برنامه‌های متنوعی را در زمینه توسعه منابع انسانی اجرا کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به دوره‌های ایمنی و ابتدای فرایند استخدام، دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، تورهای آموزشی تفریحی فصلی، آموزش زبان انگلیسی، خدمات کلینیک مدیران نظیر کوچینگ و منتورینگ، مدرسه تکمیلی مدیریت، مدرسه اشتغال و … اشاره کرد. امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی شریف و همچنین تصویب احداث ساختمان آموزش متمرکز در گهرپارک با مشارکت شرکت‌های کارفرما در سال جاری، از دیگر اقدامات شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در این حوزه بوده است. گفتنی است که این تفاهم‌نامه به منظور بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری دو مجموعه به امضا رسیده است.

آموزش، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند

امروزه سازمان‌ها به عنوان عناصر پویا و انعطاف‌پذیر فضای اقتصادی، تنها در صورتی می‌توانند در کسب‌و‌کار خود به موفقیت دست یابند که سطح آگاهی و دانش خود را نسبت به محیط پیرامون افزایش دهند و در مواجهه با ریسک‌ها و عدم قطعیت‌ها سنجیده عمل کنند. لازمه ارتقای سطح دانش و آگاهی در هر سازمان نیز، ایجاد فرهنگ یادگیری و آموزش همه اعضای سازمان است، به طوری که افراد بتوانند در هر جایگاه و موقعیت شغلی، عملکرد مناسبی را ارائه دهند. گفتنی است که برگزاری برنامه‌های آموزشی، دوره‌ها، سمینارها و همایش‌ها، همواره باعث شکوفایی استعدادها و خلاقیت کارکنان می‌شود.

بر همین اساس، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، برنامه‌ای ساختار‌یافته را برای آموزش و توسعه تمامی کارکنان خود تدوین کرده است. این شرکت با انجام فرایند کانون ارزیابی و با شناخت شایستگی‌ها و مهارت‌های هر فرد، دوره‌های مناسبی را برای رشد و توسعه فردی کارکنان مشخص کرده است. در این راستا، آموزش‌ها به دو گروه عمومی و مدیریتی و دوره‌های تخصصی طبقه‌بندی شده‌اند. از آنجایی که کارخانه‌های آهن‌اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای تولید آهن‌اسفنجی در کشور به شمار می‌آیند و کارخانه فولادسازی که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد نیز به عنوان یک واحد صنعتی با جدیدترین تکنولوژی در سطح دنیا مطرح شده، لازم است که آموزش‌های کارکنان نیز تخصصی‌تر دنبال شود. گفتنی است که این مهم با بهره‌گیری از دانش متخصصین بزرگ داخلی و خارجی در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در حال انجام است. در مجموع باید اذعان داشت که مدیریت منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، آموزش و توسعه نیروی انسانی را سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای ایجاد و تثبیت فرهنگ یادگیری در این مجموعه و مناسب‌ترین روش برای مقابله با چالش‌های پیش‌بینی‌نشده قلمداد می‌کند. تجربه‌ها و دستاوردهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با تفکر مدیریت عامل توانمند و آگاه آن نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزشی این شرکت تا‌کنون موثر واقع شده‌اند و توانسته‌اند انگیزه و وفاداری کارکنان را افزایش دهند. با توجه به این مسئله و هدف‌گذاری‌ها و چشم‌اندازهای آتی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در حوزه آموزش، می‌توان انتظار داشت که آینده بهتری برای این شرکت و منطقه گل‌گهر با هدایت مدیریت عامل خوش‌فکر شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان شرکت مادر رقم بخورد.